Jak w 2020 szybciej transportować ponadgabaryty?

Jak w 2020 szybciej transportować ponadgabaryty? czyli transport ponadnormatywny oszczególne parametry - przede wszystkim waga oraz wysokość, wzrost i szerokość - przekraczają te dopuszczone dla pojazdów, które poruszają się po terenie Polski. Tym samym oznacza to, że transport po

Dodane: 19-09-2020 12:06
Jak w 2020 szybciej  transportować ponadgabaryty?

transport ponadnormatywny


Transport ciężki (ponadgabarytowy) to usługa polegająca

Transport ciężki (ponadgabarytowy) to usługa polegająca na przewożeniu (transportowaniu) tego rodzaju towarów, których poszczególne parametry - przede wszystkim waga oraz wysokość, wzrost i szerokość - przekraczają te dopuszczone dla pojazdów, które poruszają się po terenie Polski. Tym samym oznacza to, że transport ponadgabarytowy jest ściśle regulowany przepisami prawnymi. Każdy, kto planuje przewieźć ładunek wykraczający poza normy musi uzyskać odpowiednie zezwolenie, by zadziałać w sposób legalny.

A co należy zrobić, aby uzyskać zezwolenie na przeprowadzenie transportu ponadgabarytowego? Według prawa wymagane jest złożenie specjalnego wniosku, który musi uwzględniać kilka ważnych dokumentów (całą ich listę można znaleźć na różnych stronach internetowych). Niezależnie natomiast od tego, czy planuje się transport maszyn, czy może jeszcze cięższej infrastruktury, każdorazowo taki przewóz musi zostać właściwie zorganizowany i zaplanowany, aby nie utrudnił on innym uczestnikom ruchu poruszania się po drogach.


Transport maszyn - niełatwa sprawa

transport ponadnormatywny

Przewozy realizowane przy wykorzystaniu dróg publicznych wciąż są najpopularniejszym w naszym kraju sposobem na przemieszczenie danego transportu z jednego punktu do drugiego. Teoretycznie sprawa wydaje się bezwzględnie bardzo łatwo - należy po prostu znaleźć odpowiedni pojazd do transportu, załadować na niego przewidywany do przewiezienia ładunek, a następnie wysłać w podróż do miejsca docelowego. Tyle teorii.

W praktyce bowiem okazuje się, że przewidywany ładunek zajmuje więcej miejsca niż by się wydawało, a jego podróż po drogach publicznych będzie sprawiała poważne utrudnienia dla innych uczestników ruchu drogowego. Z takimi problemami zmaga się przede wszystkim transport maszyn o dużych gabarytach, także tych służących - o ironio - do budowy dróg. Co wtedy? Z takim ładunkiem nie można od tak sobie wyjechać na drogę.

Wiedząc, że realizowany będzie tego typu transport ciężki osoba go organizująca powinna zawczasu wystąpić do zarządców dróg, po których będzie przebiegała trasa przewozu, o uzyskanie zezwolenia na transport ponadgabarytowy. Zazwyczaj zarządcy dróg posiadają specjalne regulaminy udzielania zezwoleń tego typu, z których można uzyskać wszelkie niezbędne informacje.


Aby przewieźć np

Niemieckie rolnictwo jest znacznie bardziej nowoczesne niż polskie, nie ma co się oszukiwać. Maszyny rolnicze, których używa się na zachodzie, po pewnym czasie będą wymieniane na nowe. Jest to doskonała okazja dla polskich rolników na zakup używanego, dobrego sprzętu rolniczego w korzystnej cenie. Problem pojawia się natomiast w temacie transportu. Aby przewieźć np. kombajn zbożowy musimy zorganizować transport ponadgabarytowy. Niektóre maszyny mają bowiem takie rozmiary, które nie zmieszczą się w standardach normalnych naczep. Transport maszyn rolniczych to bardzo popularny i rosnący element transportu międzynarodowego. Wszyscy zdają sobie bowiem sprawę, że lepiej zakupić serwisowany sprzęt za granicą niż niepewny, krajowy. Każdy szuka bowiem oszczędności, a więc eksploatuje sprzęt rolniczy do granic jego możliwości nie zastanawiając się nad jego żywotnością. Transport ciężki w przypadku importu zagranicznych maszyn czy innych ponadgabarytowych elementów konstrukcyjnych rozwija się bardzo prężnie, a polskie firmy transportowe zarabiają na tym dobre pieniądze.


Nie każdy ładunek da się bowiem

Transport ponadgabarytowy, nazywany również ciężkim, to gałąź transportu zajmująca się ładunkami ponadnormatywnymi oraz nienormatywnymi. Swoimi wymiarami wykraczają one poza wymiary ładunków dopuszczanych tradycyjnie do transportu drogowego. Właśnie dlatego transport ciężki dodatkowo wymaga zawsze specjalnego zezwolenia.
A jak wygląda organizacja takiego transportu? Przede wszystkim obejmuje ona szczegółowy plan trasy i dobór odpowiedniego środka. Jeśli chodzi o trasę, to trzeba między innymi uwzględnić wszystkie przeszkody, jak chociażby ronda, wiadukty, czy też wysokie krawężniki. Nie każdy ładunek da się bowiem przewieźć tam, gdzie one występują. Kwestia środka to natomiast kwestia doboru optymalnej naczepy. Inna bowiem sprawdzi się w przy transporcie linii produkcyjnej, a inna, gdy w grę będzie wchodzić transport maszyn.
Ze względu na specyfikę, jaką charakteryzuje się tego typu transport, jego usługi mogą świadczyć tylko wyspecjalizowane firmy. A to wszystko ze względu na ogólnie pojęte bezpieczeństwo.



© 2019 http://transport.skleprowerowy.slupsk.pl/